Thursday, November 5, 2020

Lesson 128

 128  care: take care (of), care (about) dhe care of

1.     take care of

 

Take care of ka zakonisht kuptimin ‘kujdesem’.

-      Nurses take care of people in hospital.

-      It’s no good giving Peter a rabbit: he’s to young to take care of it properly.

-      Ms Savage takes care of marketing and publicity, and I’m responsible for production.

 

Take care (pa parafjalë) do të thotë ‘ki mendjen’ , ‘ki kujdes’ , ‘kujdesu’. Shumë njerëz e përdorin këtë shprehje për të thënë ‘goodbye’ – ‘mirupafshim.

-      Take care when you’re crossing the road, children.

-      ‘Bye, Ruth.’ ‘Bye, Mike. Take care.’

 

2.     care (about)

 

Care (about) – ‘pyes për…’ , ‘shqetësohem për…’ , ‘jam i interesuar për…’ , përdoret për të thënë nëse ne mendojmë që dicka është apo jo e rëndësishme, ose nëse na interseson apo na shqetëson. Ajo është më e përdorshme në pyetjet dhe fjalitë negative. About vendoset përpara kudrinës por zakonisht para një lidhëze bie.

-      I don’t care about your opinion. (JO: I don’t care of / for your opinion.)

-      I don’t care whether it rains – I’m happy.

-      ‘I’ll never speak to you again.’  ‘I don’t care.’ (… ‘S’më bëhet vonë.’)

-      ‘Your mother very upset with you.’  ‘I couldn’t care less.’

(= ‘I don’t care at all’ – ‘Nuk mërzitem aspak.’ , ‘Aq më bën.’)

 

 

3.     care for

 

Care for përdoret me kuptimin ‘kujdesem’. Kjo është formale dhe letrare.

-      He spent years caring for his sick mother.

 

Një përdorim më i zakonshëm është ai me kuptimin ‘më pëlqen’ , ‘e dua’.

-      Would you care for a cup of tea?

-      I don’t much care for strawberries .

-      I really care for you, Sandra.

 

No comments:

Post a Comment